Buty, sprężyny, wiązania... co kupic?

17.01.2012


Jak każdy pewnie się przekonał desek jest dużo, wiązania często pojawiają się razem z deskami, często warto kupić zestaw dla samych wiązań. Buty to jednak duży problem. Napiszę więc parę słów o najbardziej popularnych butach i wiązaniach.

O co chodzi z tą sprężyną, i wypiekaniem wkładek?

Wkładki dzielą się na normalne i poj... żart :) specjalne. Istnieją wkładki dopasowujące się do kształtu stopy. W różny sposób. Jeżeli standardowa wkładka nie gniecie i trzyma dobrze nogę, to nie ma sensu bawić się w takie rzeczy i iść w koszty. Jeśli jednak stopa jest nieforemna, wysoka, szeroka lub po prostu normalne wkładki nie trzymają wtedy warto zainwestować w coś typu "custom" :)
Thermofit / FLO - Półkę wyżej od zwykłych znajduje się Thermofit (Raichle/deeluxe) czyli wkładka dopasowująca się do kształtu stopy pod wpływem jej temperatury. W przypadku UPZ podobny system nazywa się FLO.
Thermoflex (Raichle/deeluxe) - Wkładka którą należy wygrzać w specjalnym "piecyku" aby dopasowała się na stałe do kształtu stopy. Teoretycznie można to robić kilka razy i to nawet domowymi sposobami, jednak w przypadku kupna nowych butków warto zrobić to w serwisie.
Temat obszernie wyjaśniony na forum snowboard.pl
UPZ z kolei stosuje wkładki FOAM . Są to wkładki "puste w środku". W to puste miejsce wtryskuje się specjalną piankę która zastyga i dopasowuje się do kształtu stopy. Zarówno FOAM jak i Thermoflex pozawalają na zmianę nawet o dwa rozmiary!!! Ograniczeniem jest tylko długość skorupy buta.

I na koniec jeszcze bardzo ważna rzecz. Jeśli kupujecie takie wkładki a macie wiązania step-in/intec to pamiętajcie że wkładka musi się dopasować zarówno do stopy jak i linki od wypinania wiązań wystającej nad buta... !!!

Sprężyny, BTS, ACSS i generalnie twardość buta

Jak wygląda twardość typowego buta snowboardowego? Jego sztywność/flex określa twardość materiału z którego jest zrobiony. Jeśli materiał jest twardy to but jest twardy. Oczywiście but posiada pewien zakres ruchu cholewki w osi kostki. Pozwala on na ugięcie buta. Zakres tego ruchu jest niewielki i zależy od możliwości ugięcia się plastików np. języka. Dlatego niektóre modele butów posiadają wymienne języki pozwalające na zwiększanie/zmniejszanie twardości. Jednak jest to niewielka rewolucja w porównaniu z butami narciarskimi, które z założenia są bardzo sztywne. Dodatkowo buty takie pozwalają na stosunkowo duże ugięcie w przód ale minimalne w tył. W tym kierunku but jest praktycznie całkiem sztywny.

Z tego powodu wiele osób ustawiało buty na "walk" i jeździło na butach odblokowanych. Pozwalało to na zwiększenie zakresu ruchu i w przód i tył zwiększając miękkość buta ale generując duże "luzy" na wypiętym mechanizmie blokady "walk-ride". Co jednak zrobić aby twardość buta była "progresywna". Aby początkowo był miękki, i wraz z ugięciem stawał się stopniowo twardszy? Okazuje się że sztywność buta można regulować za pomocą sprężyny! Twardość buta nie zależy już tylko od sztywności materiałów ale także sprężyny. But początkowo jest bardzo miękki, cholewka się ugina luźno a opór stawia jedynie sprężyna, następnie pojawia się twardość wynikająca ze sztywności buta/języka aż w końcu następuje blokada, koniec zakresu ruchu. Jednak te fazy przechodzą w siebie bardzo płynnie zapewniając genialną wygodę oraz amortyzację drgań, nierówności stoku. Różnica w porównaniu z butami bez sprężyn w przypadku twardości w przód jest zauważalnie wyższa, jednak w tył, w przypadku skrętu backside, różnica jest gigantyczna.

Oczywiście zawsze są dwie szkoły. Prószkowska i Wołomińska... :) W przypadku zawodników zdania są podzielone. Część woli buty całkiem sztywne, część preferuje sprężyny. W przypadku jednak turystów 90% wybiera buty na sprężynach.
Warto jeszcze wspomnieć o jednym szczególe. Buty posiadające fabrycznie montowane sprężyny takie jak Burton Wind/Fire, UPZ, Deeluxe Indy/Raichle AF700 posiadają sprężyny bardzo krótkie i sztywne. System BTS stworzony przez carvignwców używa sprężyn bardziej miękkich i dłuższych zwiększających jeszcze bardziej flex buta.
I rzecz najważniejsza. Do wszystkich modeli Reichle/Deeluxe, Blax/Head można zamontować system sprężyn i to w Polsce. Ale tutaj odsyłam już do Primeboards.pl , to ich wynalazek :)

Step-in/intec i kompatybilność butów

Prawie każdy wie o co chodzi. Wpinanie i wypinanie bez schylania czyli wygoda :)
Na wstępnie jednak jedna ważna rzecz!!! Piętek step-in nie wystarczy wkręcić na wkrętach/spaxach w skorupę. To jest samobójstwo ale czasami się zdarza!!! W zestawie znajdują się specjalne podkładki które należy zamontować wewnątrz buta pod wkładką i dopiero w nie wkręca się śruby od spodu.
I krótkie podsumowanie wad i zalet. Zalety to zdecydowanie wygoda, większa sztywność. Są jednak również i wady. Pierwszą i największą jest mechanizm wypinania, który blokuje się, lub urywa się linka, zawsze (zgodnie z prawami Murphy'ego) w najgorszym momencie czyli na starcie zawodów. O mechanizm i linkę trzeba dbać, smarować. Wtedy będzie działał długo i bezawaryjnie. Częstym problemem jest także niewpięcie się jednego z "bolców" co często skutkuje wypięciem drugiego i jest bardzo niebezpieczne. Trzeba bardzo na to uważać przy wpinaniu.

Wracając do kompatybilności piętek step-in z butami. Piętki zarówno F2 jak i Burton czy Blax pasują do wszystkich modeli Reichle/Deeluxe, Blax/Head, UPZ oraz Burtonów Fire i Wind. W przypadku butów z innym kształtem pięty jak np. Burton Earth zamontowanie piętek step-in jest niemożliwe.


Raichle/Deeluxe
Dla niewtajemniczonych dawne Reichle to obecnie Deeluxe. Same buty niewiele się zmieniły. W oznaczeniach można się pogubić ale spróbuję opisać to w miarę możliwości.
- Deeluxe Indy (Raichle AF700) to najwyższy model deeluxe. Typowe 4 klamrowe buty zawodnicze dla doświadczonych Riderów. Bardzo twarde jednak twardość regulowana jest na sprężynie.
- Deeluxe track 700, Suzuka, Raichle AF600 ) Również bardzo twarde 4 klamrowe butki niestety bez sprężyny. Również dla zawodników i doświadczonych Riderów.
- Deeluxe track 325 / track 225 oraz Raichle 123, 223 itd. Czyli niższe modele Deexluxe/Raichle. Idealne dla turystów i carvingowców. Im niższy model tym bardziej miękkie im wyższy tym twardsze. Wyższe modele posiadały 4 klamry, niższe 3.
Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę że nowy track 323 będzie dość sztywny a stare Raichle 123 będą niewiele sztywniejsze od samej wkładki track 325. Można jednak uogólnić że te butki będą dobrym rozwiązaniem dla turystów i każdego buta z tych serii jeśli jest w dobrym stanie zdecydowanie warto kupić. Nawet jeśli stare Raichle 123 okażą się po roku za miękkie to na pewno zajdą nabywcę.

Blax/Head
- Head stratos pro. Generalnie moim zdaniem nie widzę większych różnic w porównaniu do starych Blaxów które bardzo miło wspominam. Chłopaki z extremecarving.com bardzo je polecają oczywiście po zamontowaniu dodatkowych sprężyn których fabrycznie nie mają. 4 klamrowe buty zdecydowanie warte polecenia.

Burton.
- Burton Wind/Fire. Baaardzo bobrze wspominam te butki, być może dlatego że były to moje pierwsze buty na sprężynie. Jeżeli znajdziecie w dobrym stanie to kupujcie w ciemno. Oczywiście posiadały 4 klamry. Największym błędem Burtona było zaprzestanie produkcji twardego sprzętu a buty robili bardzo dobre!
- Burton Earth. Niższy model butków Burtona. 3 klamrowe, niekompatybilne z piętkami step-in i bez możliwości zamontowania sprężyn. Jeśli nie ma nic innego a cena nie jest wygórowana to bierzcie.

UPZ
- RC 10/Hybrid. Bardzo twarde 5klamrowe buty zawodnicze. Posiadają sprężynę oraz trzy twardości języka.
- RC 8, RX 8 podobnie jak powyżej, praktycznie jedyna różnica to że posiadają 4 klamry. Butki zdecydowanie dla zawodników i doświadczonych riderów.
- ATB nowy model UPZ, 4 klamrowe dość miękkie buty przeznaczone do crossu i carvingu. Oczywiście posiadają sprężynę. Podobnie jak w innych modelach UPZ posiadają możliwość wymiany języka na inną sztywność.
Do wszystkich butów UPZ można dokupić adaptery narciarskie.

Northwave
Genialne, niestety od dawna już nie produkowane buty, na których bracia Schochowie zdobyli złoto i srebro Olimpijskie w Turynie. Piszę o tej marce jedynie aby przypomnieć że kiedyś były takie buty, możliwość ich zakupu jest równa zero ale przewijają się ciągle w pucharze świata...

Inne
Jeżeli macie możliwość zakupu którychkolwiek z tych butów to bierzcie bo macie pewność że nawet jeśli wam nie będą akurat pasować to znajdzie się nie inny chętny. Na tych butach jeździ 95% twardzieli na świecie, więc wszystko to są konstrukcje znane i sprawdzone.
Oczywiście zawsze znajdą się jakieś wynalazki o których nikt nie słyszał, ale skoro się nie przyjęły to o czymś chyba świadczy… Więcej na temat twardych butów znajdziecie na alpinecarving.com.
Ja opisałem jedynie te modele na których sam jeździłem lub widziałem jak jeżdżą, miałem w ręce i dotknąłem :)


Wiązania

Podobnie jak w przypadku butów ilość producentów jest bardzo ograniczona.
Moim zdaniem wiązania należy podzielić na dwie grupy. Metalowe i niemetalowe. Drugą kategorią jest ważna możliwość regulacji liftu/kantingu.
Wiązania metalowe, głównie aluminiowe gwarantują większą wytrzymałość niż wiązana z tworzyw sztucznych. Wiązania takie jak blax zdarza się że pękną. Fragmenty wykonane z tworzywa nawet takich wiązań jak F2 race titatnium czasem nie wytrzymują obciążeń i pękają. A co się dzieje jeśli na dużej prędkości wpięta pozostaje tylko jedna noga…? Kupując wiązania warto zadać sobie pytanie: "ile warte jest moje kolano?" Podobinie w trakcie sezonu. "Ile trwa rehabilitacja kolana, a ile sprawdzenie czy wszystkie śrubki są OK?"
Wiadomo. Można jeździć całe życie na "byle jakich" wiązaniach i nic się nie stanie, a można kupić wiązania z najwyższej półki i mieć pecha.

F2
(http://wsm24.pl/c/16/wiazania-twarde-snow.html) - dostępne w Polsce
- F2 race titanium - najbardziej popularne na świecie twarde wiązania. Posiadają płynną regulację długości buta oraz możliwość stosowania podkładek kantingowych oraz liftów czyli podniesienia piety/palców buta. Wersja "Intec" to popularny system step-in. Intec są znacznie sztywniejsze od "zwykłych". Koszt około 800zł.
- F2 titanaium flex - jedyna różnica w stosunku do race titanium to płyta podnosząca wiązanie.
Jedyną wadą tych wiązań (titanium, titaniumflex)jest to że nie są całe metalowe.
- F2 Carve - standardowe wiązania z tworzywa z płynną regulacją długości buta. koszt 650zł.

BLAX
Również zwykłe wiązania z tworzywa z płynną regulacją długości buta. Nie są już produkowane.

BURTON / IBEX
(http://bomberonline.3dcartstores.com/Ibex-binding_p_118.html)
- Burton Race obecnie dostępne jako Ibex. Całkowicie metalowe (dysk w środku jest wymienny) bardzo sztywne wiązania. Wadą jest brak płynnej regulacji długości buta (jest skokowa) oraz brak możliwości zastosowania kantingów/lifta. Cena 250 $.

PHK
(http://wsm24.pl/c/16/wiazania-twarde-snow.html) - dostępne w Polsce
- Phiokka to całkowicie metalowe wiązania posiadające możliwość zastosowania lifta w bardzo dobrej cenie. Niższe modele można kupić już od 600zł

CATEK
(http://www.catek.com)
- Całkowicie metalowe wiązania posiadające możliwość regulacji we wszystkich płaszczyznach, jednak nie posiadające płynnej regulacji długości buta (skokowa). Cena 330 $

TD3
(http://bomberonline.3dcartstores.com/TD3-Sidewinder-and-Skwal_c_58.html)
I na koniec, pewnie nie tylko, moje marzenie czyli TD3. Dzieło sztuki wśród wiązań. Nie ma co opisywać, wystarczy popatrzeć… TD3 Standard 370 $, TD3 Sidewinder 480 $.



Treści zamieszczone na stronie SnowboardAcademy.pl podlegają ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Wszelkie pytania prosimy kierować na adres shaman.snowboard.pl (at) gmail.com