Przed sezonem... Co sprawdzić?

19.11.2017 - część pierwsza

Przede wszystkim przed pierwszym wyjazdem na deskę w sezonie, ale także kilka razy w jego trakcie warto sprawdzić sprzęt. Z doświadczenia powiem że dużo łatwiej zdobyć brakujące/zepsute elementy mając na to kilka tygodni, niż dzień przed wyjazdem ;)

Przy okazji przygotowania własnego zestawu/zestawów opiszę co warto zrobić a na co zwrócić uwagę.

- Deska.

Tutaj nie ma filozofii. Deskę prawdopodobnie macie naostrzoną i zasmarowaną po zeszłym sezonie. Pamiętajmy że po sezonie krawędź ostrzymy i jeśli mamy możliwości to polerujemy, najlepiej diamentem. Równa krawędź, bez „zadziorów” nie zardzewieje. Zasmarowana „na grubo” ślizg z kolei nie będzie się utleniał.

Jednak jeśli wybierzemy się na świeży śnieżek na starym smarze, deska może nie chcieć jechać tak jakbyśmy sobie tego życzyli. Dlatego tuż przed sezonem warto ściągnąć stary smar i położyć świeży

- Wiązania

Generalnie w każdych wiązanaich należy sprawdzić każdą śrubkę. Śrubki warto wykręcić i wkręcić. Dodatkowo przejrzeć wszystkie elementy metalowe i kompozytowe czy nie widać potencjalnych pęknięć.

W przypadku F2 Race Titanium absolutną koniecznością jest sprawdzenie podkładek/gwintów po dolnej stronie płyty do którch mocowany jest przód i tył wiązania. Są to elementy który na codzień nie widać a które jeśli zostały źle ułożone, niestety lubią pękać... W płycie wiązania jest jeden wystający element, musi się znajdować we wcięciu podkładki. Jeśli tak nie będzie, lubi pękać. Jeżeli stosujecie lifty, to gwinty będą troszkę odchylone od pionu, więc pamiętajcie żeby włożyć jest z powrotem we właściwy sposób (prostopadle do płaszczyzny podeszwy buta).




Drugą ważną rzeczą jes sprawdzenie śruby która odpowiada za rozstaw wiązania. Od wewnętrznej strony wiązania na końcu śruby jest nakrętka. Nie może być luźna. Musi się kręcić razem ze śrubą. Jeśli jest odwrotnie, istnieje szansa że rozstaw zacznie się rozkręcać i w końcu but może wylecieć z wiązania. Jak to się może skończyć, wolę nie pisać...


Sprawdźmy też czy mamy komplet gumowych podkładek.

Dodatkwo jeśli tak jak w F2 RT, ustawienie kąta blokowane jest na elementach gumowych warto je odtłuścić. I powierzchnie deski pod wiązaniem, i elementy gumowe stykające się z deską oraz gumę w płycie wiązania która styka się z metalowym dyskiem .


- Płyty

W przypadku najprostszych płyt jak np oferuje nam nasz przjaciel ze Słowenii GOLTES nie ma filozofii. Przekręcamy gwinty i możemy płytę po prostu umyć ;)


W przypadku konstrukcji „pływających” oraz „vist” należy przejrzeć wszystkie elementy ruchome.

Na przykładzie najnowszej płyty naszego przyjaciela „Aggressive Tattoo” typu „Vist” odkręcamy metalowe podkładki. Wykręcamy wszelkie śrubki. Wyjmujemy tuleje. Przeglądamy wszystkie elementy. Następnie płytę składamy. Elementy pływające/przesuwne sprawdzamy czy np. tuleje nie są zapieczone. Możemy bardzo drobnym papierem ściernym wypolerować wszystkie ruchome elementy stykające się np. zewnętrzne powierzchnie tulei czy weenętrzne elementów polimerowych aby zmniejszyć ich tarcie.


W przypadku płyt pływających należy sprawdzić przede wszystkim mocowania płyty czy nie mają luzów lub czy nie są zapieczone. Tutaj też oczywiście rozbieramy płytę na części pierwsze i sprawdzamy każdą śrubkę, oglądamy dokładnie każdy element czy nie pęknięć.

- Buty

Tutaj skupimy się na UPZ ponieważ wszystkie inne modele butów mają mniej ruchomych elementów które można zgubić. Przede wszystkim elementy które są montowane w większości butów w bardzo podobny sposób to klamry i grzebienie. Podobnie mocowane jest cholewki buta. Są to elementy które lubią się poluzować i odpaść. Warto też sprawdzić elementy mocujące od wewnątrz. To są elementy które trzeba koniecznie sprawdzić a najlepiej mieć zapasowe części.






Dodatkowo w UPZ języki są mocowanie także na śrubach. Ważne jest aby przy odkręcaniu „nie przekręcić” elementów wewnątrz i uszkodzić ich mocowania w skorupie buta.

- Wiązania miękkie

Miękkie wiązania rządzą się tymi samymi prawami jak wszystkie powyższe przykłady. Sprawdzamy wszystkie regulacje a zwłaszcza mocowania elementów ruchomych.

Regulacja wysunięcia „ramy wiązania” do którego zamocowana jest łyżka to element który ustawia się raz na długi czas. Natomiast mocowanie łyżki oraz pasków trzeba dokręcać dużo częściej. Podobnie regulacja długości paska.

Kolejnym elementem jest regulacja pochylenia łyżki którą co jakiś czas warto odkręcić przestawić i dokręcić.


Podsumowanie

Zasada jest prosta. Sprawdzamy wszystko co może się odkręcić, a przede wszystkim elementy ruchome. Warto użyć do blokady śrub w takich miejscach użyć preparatów typu locktite lub nawet kropelka butaprenu na gwint.

Wszyscy dobrze wiemy że jeśli coś się może zepsuć to się zepsuje, i to w najgorszym możliwym momencie. Dlatego zalecam dokupić każdy możliwy element który może się zepsuć i mieć go w zapasie.



Treści zamieszczone na stronie SnowboardAcademy.pl podlegają ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Wszelkie pytania prosimy kierować na adres shaman.snowboard.pl (at) gmail.com